Så kom tiden til at introducere to styk web 2.0 værktøjer. Oprindeligt var planen at bruge denne blog, men efter små timer timers asen og masen og stadig dybere panderynker, var konklusionen at det ikke var muligt at kommentere mine indlæg og at bloggen derfor måtte vente med at få sin debut i undervisningssammenhæng.
Valget faldt på todaysmeet.com hvor jeg oprettede en side hvor spørgsmålet om oplevelsen af dagens tekst optrådte. Efter en kort introduktion hvor eleverne kunne skrive (enkelte kunne ikke komme på) kunne jeg bruge udvalgte udsagn til at starte en diskussion. Vi nåede vidt omkring og det fik nogle på banene som ellers er tilbageholdende. Der måtte dog hurtigt afsættes en lille sekvens til at indskærpe reglerne for sprogligt indhold i de små indlæg. Truslen om fysisk vold løser imidlertid mange problemer.
Eleverne havde læst en novelle og fået som opgave at de skulle være i stand til at lave et referat af teksten. Jeg introducerede programmet audioboo og demonstrede hvordan det virkede og viste den mappe i fronter hvor de skulle lægge linket til deres referat efterfølgende. Cirka en tredjedel kunne ikke bruge programmet men fik konstant forskellige fejlkoder. Enkelte brugte nogen tid på istedet at downloade audacity. Trods denne (næsten uforudsete komplikation) fik alle tilsyneladende arbejdet med referatet og blev tvunget til at tale engelsk som kunne forstås.
Jeg vurderer at ekseperimentet har været en behersket succes. Til at begynde med hvor det er nyt og tidskrævende at arbejde med programmerne er det svært også at skulle indtænke en plan B, men dagens erfaring bekræfter nytten deri.
Bloggen er iøvrigt oppe at køre i dag og man kan nu skrive kommentarer (headbangende smiley med solbriller)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar